Affiliate Marketing Nedir ?


İnternetten para kazanmak denilince tüm dünyada ve ülkemizde en çok tercih edilen yöntemler arasında affiliate marketing ilk sıralardadır. Her ne kadar bütün affiliateler istedikleri miktarda internetten para kazanamasa da bence şimdi ve geleceğin internetten para kazanmak konusunda en seçkin mesleği affiliate marketing olacak...

Türkiye'de affiliate marketing sahasındaki yazdığım makaleler için devamlı "Affiliate Nedir?" ya da "Affiliate Marketing Nedir?" suali sık sık karşılaştığım sorulardan birisi.

İngilizce, Affiliate Marketing ya da Performance Marketing olarak kullanılan ve web pazarlamanın mühim bir dalı olan bu işe Türkiye'de affiliate marketing, affiliate pazarlama, performans pazarlama, satış ortaklığı, gelir ortaklığı benzeri pek çok çeşitli ad verildiğini duydum. Google anahtar kelimelerine baktığımda, Türkiye'de en fazla "affiliate marketing" olarak, yani İngilizcesi ile benzer biçimde kullanıldığını görüyoruz.

Henüz Türkiye'de çok yeni olan affiliate marketing her geçen gün hem daha çok birey tarafından bilinecek, benzer zamanda partner kullanılan bir ad sahibi olacaktır diye tahmin ediyorum . İsim konusundan kısacası bahsettikten hemen ardından gelelim asıl konuya.

Affiliate Marketing Nedir ?

Affiliate marketing ticarette en eski uygulama yollarından birisidir. Affiliate Marketing de reklamveren, ürünlerini ya da servisini web ortamında pazarlamaları karşılığı affiliatelere satış ya da lead başına eskiden belirlenmiş bir komisyon öder. Affiliateler reklamverenin kampanyalarını pek çok çeşitli kanaldan pazarlarlar. Bu kanallar, bizzat sitelerine reklam bannerları koymaktan, sosyal basında doğrudan affiliate linklerini paylaşmaya kadar çeşitli olabilmektedir.

Her affiliatein kampanya bazında kendine özel bir linki (URL'si) olduğu için, affiliate sistemleri gelen satış ya da leadleri spesifik affiliate ve kampanya bazında takip edebilir.

Affiliate Marketing'in Diğer Pazarlama Yöntemlerinden Farkı

Affiliate marketingin diğer web pazarlama yöntemlerinden farkı reklamverenin neredeyse sıfır risk aldığı bir modeldir. Bu fark , affiliate marketingin neden bu kadar çok seçilen ve çekici olan bir pazarlama yolu olduğunu da anlatamaya yeter.

En Mühim 2 Affiliate Marketing Yöntemi/Ödeme Şekli

CPS - Cost Per Sale (Satış Başına Ödeme ) Yöntemi

Genellikle e-ticaret siteleri ve dijital ürün satan şirketlerin tercih ettiği CPS modelinde, reklamveren bundan önce belirlenmiş sabit bir rakam ya da satış yüzdesi üzerinden, satış gerçekleştikten sonra affiliate e ödeme yapar.

Sözgelişi, Amazon.com (reklamveren) affiliatelerine her satış başına %6 komisyon vaad eder. Affiliate Amazon'a yönlendirdiği potansiyel alıcı alışverişini tamamladıktan sonra, otomatik olarak affiliate adına alışveriş miktarının %6'sı geçer.

CPL ya da CPA - Cost Per Lead/Acquisition (Lead/Sign up Başına Ödeme ) Yöntemi

Email listesi, free trial  ( bedava tecrübe ) sunan kampanyalar, üyelik sistemleri (sign up) sunan şirketlerin seçtiği CPL/CPA modelinde belirlenmiş sabit rakam, affiliate 'in gönderdiği ziyaretçinin sign up ya da lead doldurma işlemini gerçekleştirdikten sonra affiliate adına ödenir.

Örnek olarak AMERIKA BIRLEŞIK DEVLETLERI'nin internette en büyük sigorta şirketi olan GEICO, affiliatelerine sitesine gönderdiği ve "sigorta önerisi alma" formunu dolduran her potansiyel alıcı başına sabit bir rakam öder. Bu form doldurulduktan sonra , GEICO formu dolduran ve teklif isteyen kişiyi alıcı olarak kazanamasa bile lead işlemi gerçekleştiği için affiliate ödemesini alır.

CPL/CPA modelinde, CPS modelinde hiçbir sorun etmeyen, küçük da olsa bir risk etkeni vardır. Bu da sahte lead dediğimiz, modelin kötü niyetli kullanımıdır. Bunu önlemek için de affiliate network'ler fraud  ( dolandırıcılık ) ve compliance konularına önem verirler.

Özellikle Türkiye'de CPC/PPC dediğimiz tıklama başına ödeme modelinin bir affiliate marketing modeliymiş gibi kullanıldığını gözlemliyorum. Tıklama başına ödeme yapılmış olan PPC dediğimiz model affiliate marketing altında değerlendirilemez. Bu model diğer pekçok (CPM, Fixed, etc.) online marketing ve advertising ödeme modellerinden yalnızca biridir.

Affiliate Marketing Modelinde 4 Bileşen

Affiliate marketing de bir ürün ya da servis işleminin tamamlanması için 4 bileşen bulunur.

Reklamveren (Advertiser/Merchant)

CPS ya da CPA modelinde her satılacak ürünü/servisi ya da kazanacağı lead başına bir ücret ödeyen ürün/servis sahibi şirkettir. Dünyadaki en büyük affiliate reklamveren firmalara birkaç misal olarak Amazon ve eBay verilebilir.

Aracı Şirket (Affiliate Network)

Affiliate network, reklamveren ile affiliate arasındaki köprüdür. Bir affiliate, üyesi olduğu affiliate network tarafından pekçok çeşitli firmanın kampanyalarından para kazanabilir. İşin muhasebesi tarafından da affiliate network hem reklamveren aynı zamanda affiliate'in üstündeki tüm yükü alır. Ülkemizde X-Ticaret.com , Clickmerkez.com , AdTriplex.com , Zanox dünyada ise Clickbank , Clickbetter, Paydatcom.com gibi ünlü ve güvenilir siteler bulunmaktadır.

Affiliate (Affiliate/Publisher/Affiliate Marketer)

Affiliate modelinde hem iş gücü olarak en büyük emeği koyan, aynı zamanda risk olarak en büyük riski alan affiliate ya da publisher dediğimiz kişiler/firmalardır. Doğal olarak, edinilen risk oranına göre gelir de yüksek olabilmektedir. Affiliateler web pazarlama camiasında çoğunlukla en yaratıcı, en çalışkan ve sonuca yönelik en oldukça başarılı pazarlamacılar olarak bilinirler. Bir affiliate'in para kazanması için reklamverene para kazandırması gerekir ve bu model de natürel olarak affiliateleri daha çok çalışmaya ve sonuca yönelik kampanyalar yapmaya teşvik eder.

Müşteri (Customer)

Affiliate modelinde alıcı olmadan bir işlem olmaz. Alıcı , sunulan ürün ya da hizmeti satın alan ya da CPA modelinde bir form dolduran, bir sisteme üye olan , özetle reklamverene bir lead yaratan kişidir. Affiliateler yaratıcı kampanyaları sürecinde müşterilere normal koşullarda elde edemeyecekleri pekçok avantaj sunabilirler. Bu biçimde de hem alıcı memnun olabilir , aynı zamanda kazan kazan denklemi, affiliate marketingde kazan kazan kazan olabilir.

Reklamveren bahsettiğim gibi , riski affiliatelere bırakarak ve yalnızca kazanılan alıcı başına ödeme yapar ve bu modelde kazanır. Affiliate normal koşullarda yapması gereken pekçok masraftan kurtularak pekçok ürün ve servisi müşterilere sunup, bir aracı gibi pazarlama yaptığı için kazanır. Müşteriler de affiliatelerin yaratıcı fırsatları ve kampanyaları neticesi bir katma değer kazanır.

Bu makalemde ki amaç , sıkça karşıma çıkan "affiliate marketing nedir" sualine olabildiğince açıklayıcı ve temel bir yanıt vermekti. Affiliate marketinge dair hem ileri teknikler aynı zamanda case study'leri içeren pek çok içerik hazırlıyorum. Umarım "affiliate nedir ?"  "affiliate marketing nedir ?" sualine aradığınız yanıtı bulmuşsunuzdur. Şimdiden bol kazançlar.

Keyifli Bloglamalar...
Google Plus'da Paylaş

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 yorum :

Yorum Gönder